ეუთო/ოდირის გადაუდებელი მოსაზრება „ქართული ოცნების“ სადავო საკანონმდებლო ცვლილებების შესახებ

ეუთოს დემოკრატიული ინსტიტუტებისა და ადამიანის უფლებათა ოფისმა (ოდირი) 6 მარტით დათარიღებულ გადაუდებელ მოსაზრებაში განაცხადა, რომ „ქართული ოცნების“ მიერ მიღებული ბოლო საკანონმდებლო ცვლილებები არ შეესაბამება საქართველოს მიერ ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო კანონმდებლობით, მათ შორის სამოქალაქო და პოლიტიკური უფლებათა საერთაშორისო პაქტითა (ICCPR) და ადამიანის უფლებათა ევროპული კონვენციით (ECHR) აღებულ  ვალდებულებებს.

მოსაზრება საქართველოს სახალხო დამცველის თხოვნით გამოიცა და ის „შეკრებებისა და მანიფესტაციების შესახებ“ კანონში, ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა კოდექსსა და სისხლის სამართლის კოდექსში შეტანილ ცვლილებებს ეხება. ცვლილებები, რომლებიც „ქართული ოცნების“ პარლამენტს 3 თებერვალს წარედგინა და 6 თებერვალს „ქართული ოცნების“ პრეზიდენტმა ხელი მოაწერა, დაჩქარებული პროცედურით, კონსულტაციების გარეშე იქნა მიღებული.

„ასეთი მნიშვნელოვანი ცვლილებების მისაღებად საჭირო იყო ინკლუზიური, ვრცელი და ეფექტური კონსულტაციები, მათ შორის სამოქალაქო საზოგადოებასთან და ასევე ყველა დაინტერესებული მხარის ჩართულობა განსხვავებული ჯგუფებიდან“, – ნათქვამია მოსაზრებაში.

ცვლილებებმა, სხვა ზომებთან ერთად, მნიშვნელოვნად გაზარდა ჯარიმები ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევებზე, როგორიცაა წვრილმანი ხულიგნობა, სიტყვიერი შეურაცხყოფა, გინება და სხვაშეურაცხმყოფელი ქმედებებიპოლიციელის მიმართ მისი სამსახურებრივი მოვალეობის შესრულებისას; 15-დან 60 დღემდე გაიზარდა ადმინისტრაციული პატიმრობის ვადა, და სისხლის სამართლის დანაშაულის კატეგორიაში მოექცა ხელისუფლების წარმომადგენლისა და საჯარო მოხელეების მიმართ თავდასხმის ან ძალადობის მუქარა. ცვლილებებით მკაცრი ჯარიმები დაწესდა პროტესტის დროს ნიღბის ტარებაზე, გზის გადაკეტვასა და პიროტექნიკის გამოყენებაზე.

გადაუდებელ მოსაზრებაში ხაზგასმულია, რომ სახელმწიფოებს აქვთ პოზიტიური ვალდებულება პატივი სცენ, დაიცვან და ხელი შეუწყონ მშვიდობიანი შეკრების და გამოხატვის თავისუფლების უფლების განხორციელებას, „როგორც დემოკრატიული, ტოლერანტული და პლურალისტური საზოგადოების ერთ-ერთ ფუნდამენტს“.

დოკუმენტში ასევე ნათქვამია, რომ ამ ცვლილებებიდან რამდენიმე სერიოზულ შეშფოთებას იწვევს ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო სტანდარტებთან შესაბამისობის თვალსაზრისით.

მოსაზრების თანახმად, ზოგიერთი ახალი საკანონმდებლო დებულება, მათ შორის სპონტანური შეკრების დაუყონებლივ შეტყობინების მოთხოვნა, დახურულ სივრცეებში ან შენობებში შეკრების ზოგადი აკრძალვა მესაკუთრესთან წინასწარი წერილობითი შეთანხმების გარეშე, დროებითი ნაგებობების აღმართვის აკრძალვა ან სახის ნიღბით დაფარვის აკრძალვა, ასევე მკაცრი ადმინისტრაციული ან სისხლის სამართლის სასჯელები უნდა გაუქმდეს ან მთლიანად გადაიხედოს.

მოსაზრებაში ნათქვამია, რომ „არაპროპორციული სასჯელი თავისთავად ასევე შეიძლება იყოს საკმარისი იმისათვის, რომ მშვიდობიანი შეკრების თავისუფლების უფლების დარღვევას წარმოადგენდეს“.

დოკუმენტი მოუწოდებს ხელისუფლებას, გააუქმოს ცვლილებებით გათვალისწინებული ადმინისტრაციული პატიმრობის შეფარდება, როგორც სასჯელი „შეკრებისა და მანიფესტაციების შესახებ“ კანონის დარღვევის შემთხვევაში.

გარდა ამისა, მოსაზრებაში ნათქვამია, რომ ადმინისტრაციული სამართალდარღვევისთვის დაკისრებული ჯარიმების ოდენობა „შეკრებებისა და მანიფესტაციების შესახებ“ კანონის დარღვევისთვის „მნიშვნელოვნად უნდა შემცირდეს“, განსაკუთრებით წვრილმან დარღვევებთან მიმართებით, რათა მათ არ შექმნან მსუსხავი ეფექტი და ზიანის პროპორციული იყოს.

მოსაზრებაში ნათქვამია, რომ საქართველოს ახალი კანონების არაერთი დებულება ვერ აკმაყოფილებს კანონიერების, აუცილებლობისა და პროპორციულობის მკაცრ ტესტებს, რომლებიც ადამიანის უფლებათა საერთაშორისო ინსტრუმენტებით მოითხოვება. ეუთო/ოდირი მოუწოდებს საქართველოს ხელისუფლებას გააუქმოს ან არსებითად გადახედოს ცვლილებებს, ფუნდამენტური უფლებებისა და თავისუფლებების დაცვის უზრუნველსაყოფად.

ეუთო/ოდირის ძირითადი რეკომენდაციები

ასევე წაიკითხეთ:

This post is also available in: English Русский

Exit mobile version